Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.
DİĞER Kayıt Tarihi: 21.10.2004 / 00:01 Görüntüleme: 4191
Tek Tip Sözleşme ve İskonto Oranı
Konusundaki Görüşlerimiz
Eczanelerden kamu kurumlarına tek tip sözleşme yapılarak ilaç verilmesi ve tek
bir iskonto yapılmasıyla ilgili pazarlık süreci sona yaklaşmaktadır. Bizlerle
tartışılmayan, ancak duyumlarla bilgi sahibi olduğumuz gelişmeler karşısında,
aşağıdaki görüşlerimizi eczacı kamuoyuyla paylaşmak istiyoruz:
Uzun bir süreden beri ayaktan tedavi gören SSK’lıların reçetelerinin serbest
eczanelerden karşılanması şeklinde devam eden pazarlık süreci şimdi tüm kamu
kurumlarını içine alacak şekilde yürütülmektedir. Bu pazarlıklardan devletin
beklentisi, sektör tarafından yapılacak anlamlı bir iskonto ile kamu ilaç
harcamalarını azaltmak ve böylece tasarruf sağlamaktır. İlaç sermayesi ise, tüm
kamu kurumlarına yapacakları tek bir iskonto oranı ile bu tartışmaları bitirmeyi
amaçlıyor. Sermayenin beklentisi, verecekleri iskonto karşılığında, devletin
ilaç tüketimini sınırlandırma çabalarının ve ilaçtaki denetiminin ortadan
kalkması noktasındadır.
Eczacılara gelince, kamu kurumlarına verdikleri ilaçların bedellerini tahsil
etme güçlüklerini bugün hat safhada yaşamaktadırlar; yeni uygulama ile geri
ödeme konusunda yine hiçbir güvence verilmemektedir. Dahası bugün eczacıların
kamuya verdikleri %2,5 iskontonun %4-5’e çıkarılması pazarlık masasında
konuşulmaktadır. Tüm bu çabalar ve pazarlıklar sonucunda kamuyu tatmin edecek
bir tasarruf ortaya çıkmayacağı gibi ilaç harcamaları da artacaktır. Mevcut ilaç
fiyat kararnamesi ve kamu kurumlarının irrasyonel ve denetlenemeyen ilaç alım
sistemi bu olumsuzlukların başlıca nedenidir. Bu gerçekler ışığında aşağıdaki
tespit ve önerilerimizi kamuoyunun değerlendirmesine sunarız:
1) 14 Şubat 2004 tarihli ilaç fiyat kararnamesi iptal edilmelidir.
Yerine gerçek maliyetlerle, şeffaf, kamuda gerçek anlamda tasarrufu sağlayacak,
eczacının meslek hakkını insanca yaşam koşullarını gözeterek belirleyen bir
fiyatlandırma sistemi oluşturulmalıdır.
2) Eczacının kamu kurumlarına yapacağı iskonto oranı %2,5’u aşmamalıdır.
3) Geri ödeme, tüm kurumlar için, sözleşmede vaat edilen sürede
gerçekleşmeli ve bu konuda bir standart oluşturularak eczacılara güvence
verilmelidir.
4) Dünyada birçok ülkede uygulanan, gerçek anlamda, firmalar düzeyinde
rekabeti sağlayan ve kamunun ihtiyacı olan tasarrufun yolunu açacak olan ucuz
eşdeğer ilaç uygulamasına tüm kamu kurumları hızla geçmelidir.
5) Bütçe Uygulama Talimatı, toplum sağlığını, hasta haklarını gözeten,
akılcı kurallarla hazırlanmalı; tüm yurttaşlar arasında ilaç temininde
eşitlik sağlayacak biçimde yeniden düzenlenmelidir.
6) Eğer sektör tarafından bir iskonto yapılacaksa, bu iskontodan sadece
kamunun sosyal güvencesine sahip olan yurttaşlar değil, tüm yurttaşlar
yararlanmalıdır.
İSTANBUL ECZACI ODASI
KOCAELİ ECZACI ODASI
BURSA ECZACI ODASI
SAMSUN ECZACI ODASI
TOKAT ECZACI ODASI
DİYARBAKIR ECZACI ODASI
11.09.2025 / 16:05 1643
05.09.2025 / 16:05 661
10.09.2025 / 17:43 469
08.09.2025 / 11:57 362
05.09.2025 / 15:51 311