Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.
DİĞER Kayıt Tarihi: 08.09.2003 / 00:01 Görüntüleme: 2697
T.C. Resmi Gazete
2 Eylül 2003 Salı
Sayı: 25217
Sağlık Bakanlığından:
Sözleşmeli Sağlık Personeli Atama ve Nakil Yönetmeliği
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç ve Kapsam
Madde 1 —Bu Yönetmelik Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarında 10/7/2003
tarihli ve 4924 sayılı Kanuna göre istihdam edilecek sözleşmeli sağlık
personelinin atama ve nakline ilişkin usul ve esasları belirlemek amacıyla
düzenlenmiştir.
Hukuki Dayanak
Madde 2 —Bu Yönetmelik, 10/7/2003 tarihli ve 4924 sayılı Eleman Temininde Güçlük
Çekilen Yerlerde Sözleşmeli Sağlık Personeli Çalıştırılması İle Bazı Kanun ve
Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 4 üncü
maddesine dayanılarak ve Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşü alınmak
suretiyle hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 3 —Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık : Sağlık Bakanlığını,
b) Bakan : Sağlık Bakanını,
c) Sözleşmeli Personel : 4924 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı cetvelde belirtilen
pozisyon unvanlarından birinde görev yapan personeli,
d) Atama : Hizmet sözleşmesinin karşılıklı olarak imzalanması suretiyle
sözleşmeli personel pozisyonlarına ilk defa, yeniden veya naklen yapılacak atama
işlemlerini,
e) Sınav : Bakanlık ve bağlı kuruluşlarında uzman tabip, tabip, diş tabibi ve
eczacı pozisyonları dışındaki sözleşmeli personel pozisyonlarına yapılacak
atamalar için Bakanlık tarafından Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığı veya Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Merkezine
yaptırılacak merkezi sınavı,
f) Kura : Uzman tabip, tabip, diş tabibi ve eczacı pozisyonlarına yapılacak
atamalar ile 4924 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi çerçevesinde Devlet
memurluğundan sözleşmeli personel statüsüne geçecekler için, ilgililerin
katılımına açık olarak yapılan tespit yöntemini,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sınav ve Kura Komisyonlarının Yapısı ve Görevleri
Merkez Sınav ve Kura Komisyonu
Madde 4 —Bakanlık merkezinde, sınav ve kuraya ilişkin işlemleri yürütmek üzere
Bakanın onayıyla bir müsteşar yardımcısının başkanlığında yedi kişiden oluşan
Merkez Sınav ve Kura Komisyonu kurulur. Bakanlık bağlı kuruluşlarına sözleşmeli
personel alındığı durumlarda, Merkez Sınav ve Kura Komisyonunda bağlı kuruluş
bir üye ile temsil edilir.
Merkez Sınav ve Kura Komisyonunun kararları oy çokluğuyla alınır.
Merkez Sınav ve Kura Komisyonunun sekreterya işlemleri Personel Genel Müdürlüğü
tarafından yürütülür.
Merkez Sınav ve Kura Komisyonunun Görevleri
Madde 5 —Merkez Sınav ve Kura Komisyonunun görevleri şunlardır:
a) Sınavın yaptırılması ve yürütülmesi ile sınav sonucu yerleştirmelere ilişkin
her türlü işlemleri takip etmek ve sonuçlandırmak,
b) Kura ile atama yapılacak sözleşmeli personel pozisyonlarını ilan etmek,
c) Kuraların yaptırılması, kura sonucu yerleştirmeler ve kuraya yapılacak
itirazların değerlendirilmesine ilişkin her türlü işlemleri yürütmek ve
sonuçlandırmak,
d) Sınav ve kuraya ilişkin Bakanlıkça verilecek diğer görevleri yapmak.
İl Sınav ve Kura Komisyonu
Madde 6 —Sözleşmeli personel pozisyonlarına atama yapılacak illerde vali veya
görevlendireceği bir vali yardımcısının başkanlığında, toplam beş üyeden oluşan
İl Sınav ve Kura Komisyonu kurulur. Ancak, Bakanlık en az iki üye ile İl Sınav
ve Kura Komisyonunda temsil edilir. Bakanlık bağlı kuruluşlarına sözleşmeli
personel yerleştirilecek illerde İl Sınav ve Kura Komisyonunda Bakanlık ve bağlı
kuruluş en az birer üye ile temsil edilir.
İl Sınav ve Kura Komisyonu kararları oy çokluğuyla alınır.
İl Sınav ve Kura Komisyonunun sekreterya işlemleri il sağlık müdürlüklerince
yürütülür.
İl Sınav ve Kura Komisyonunun Görevleri
Madde 7 —İl Sınav ve Kura Komisyonunun görevleri şunlardır:
a) Kuraların başvurularını kabul ederek kurayı yapacak Merkez Sınav ve Kura
Komisyonuna intikal ettirmek,
b) Sınav ve kura sonucu yerleştirilenlerin, atamaya esas belgelerini kabul
ederek, şartları tutanların atama işlemlerinin yapılmasını sağlamak,
c) Bakanlık tarafından yetki verilmesi halinde, kuraların yaptırılması, kura
sonucu yerleştirmeler ve kuraya yapılacak itirazların değerlendirilmesine
ilişkin her türlü işlemleri yürütmek ve sonuçlandırmak,
d) Sınav ve kuraya ilişkin Bakanlıkça verilecek diğer görevleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sözleşmeli Personel Pozisyonlarına Atama
Atamalara İlişkin Usul ve Esaslar
Madde 8 —Atamalara ilişkin usul ve esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a) Uzman tabip, tabip, diş tabibi ve eczacı pozisyonlarına atamalar Bakanlık
veya yetki verilmesi halinde İl Sınav ve Kura Komisyonu tarafından yapılacak
kura ile, diğer sözleşmeli personel pozisyonlarına atamalar ise Bakanlık
tarafından yaptırılacak sınav sonucunda gerçekleştirilir.
b) Sözleşmeli personel atamalarında eş, öğrenim, sağlık durumu ve diğer hususlar
göz önüne alınmaz.
c) Daha önce ve halen Devlet memuru olarak çalışanlar ve diğer personel
kanunlarına tabi olanlar ile 4924 sayılı Kanuna tabi olarak istihdam edilmekte
iken hizmet sözleşmesini feshedenler veya sözleşmesi feshedilenler, sınavla
atanması öngörülen pozisyonlara ancak sınavla atanabilirler.
d) Bir sözleşmeli personel pozisyon unvanından sınavla atanması öngörülen diğer
bir pozisyon unvanına nakiller ile, sözleşmeli personelin aynı pozisyon unvanı
ile sınavla atanması öngörülen diğer boş pozisyonlara nakillerde sınav puanına
göre yapılacak sıralama esas alınır.
e) Bir sözleşmeli personel pozisyon unvanından kurayla atanması öngörülen diğer
bir pozisyon unvanına nakiller ile, sözleşmeli personelin aynı pozisyon unvanı
ile kurayla atanması öngörülen diğer boş pozisyonlara nakiller kurayla yapılır.
f) Sözleşmeli personel pozisyonları arasında kura veya sınavla yapılacak
nakillerde, nakledilecek sözleşmeli personelin istihdam edildiği hizmet
biriminde en az 1 yıl çalışmış olması şarttır.
g) Sözleşmeli personelin, aynı unvanda istihdam edilmek kaydıyla, üstleri
vasıtasıyla sözleşmenin bitimine bir ay kala ilgili İl Sınav ve Kura
Komisyonlarına karşılıklı yer değiştirme talebinde bulunması halinde görev
yerleri, talepleri doğrultusunda değiştirilir. Bu şekilde yapılacak bir yer
değiştirmede, sözleşmeli personelin, istihdam edildiği hizmet biriminde en az 1
yıl çalışmış olması şartı aranmaz. Ancak, sözleşme yapıldıktan sonraki
karşılıklı yer değiştirmeler yeni sözleşme döneminin başlangıcında uygulanır.
Ayrıca, görev yerleri kura ile belirlenen personelden, kura sonuçlarının
ilanından itibaren bir hafta içinde Merkez Sınav ve Kura Komisyonuna birlikte
başvurarak yer değiştirme talebinde bulunanların yerleri, talepleri
doğrultusunda değiştirilir.
h) Norm pozisyon sayısında değişiklik olması, sözleşmeli personel
pozisyonlarının vizelendiği birimin kapatılması veya bu birimlerde sözleşmeli
personel istihdamından vazgeçilmesi sebebiyle sözleşmesi feshedilenler hariç
olmak üzere, sözleşmesi feshedilenler ile sözleşmesini feshedenler iki yıl
geçmedikçe yeniden sözleşmeli personel pozisyonlarında istihdam edilemezler.
ı) Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik veya yaşlılık aylığı
alanlar sözleşmeli personel olarak istihdam edilemezler.
i) Atamalar hususunda tereddüt hasıl olan konularda Merkez Sınav ve Kura
Komisyonunun görüşü doğrultusunda işlem yapılır.
Atama Şartları
Madde 9 —Sözleşmeli personel olarak atanacakların; İl Sınav ve Kura Komisyonuna
sınav ve kura sonucu atanmak için başvurdukları tarih itibariyle, 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel şartlar ile 4924
sayılı Kanuna ekli (1) sayılı cetvelde belirtilen niteliklere sahip olmaları
şarttır. Bunun yanında Bakanlık, sözleşmeli personel olarak atanacaklar için,
istihdam edilecek unvan ve hizmet biriminin gerektirdiği özel koşulları ve
istenecek ilave belgeleri ayrıca belirleyebilir.
Atanacaklardan İstenecek Belgeler
Madde 10 —Bakanlık tarafından istenebilecek ilave bilgi ve belgeler dışında,
sözleşmeli personel pozisyonlarına atanacaklardan aşağıdaki belgeler istenir;
a) Nüfus cüzdanı veya onaylı örneği (18 yaşından küçükler için, 657 sayılı
Kanunun değişik 40 ıncı maddesinin ikinci fıkrası gereğince kaza-i rüşt kararı
veya onaylı örneği),
b) Türk soylu yabancıların istihdam edilebilmeleri için 25/9/1981 tarihli ve
2527 sayılı Kanun gereğince çalıştırılabilmelerine ilişkin verilen belge,
c) Diploma asılları veya onaylı örnekleri, diplomaların düzenlenmemiş olması
halinde öğrenim durumlarını belirtmek üzere ilgili kurumlarca usulüne göre
verilecek ve daha sonra diploma ve örnekleriyle değiştirilecek belgeler,
öğrenimi yabancı ülkede yapanların diplomalarının 1219 ve 6283 sayılı kanunlar
gereğince onanıp tescil edildiğine dair Bakanlıkça verilecek belge,
d) Başvuru tarihinden en fazla 6 ay önce, cumhuriyet savcılığından alınacak
sabıka kaydı,
e) Erkek adaylar için, askerlik daire yahut şubelerinden alınacak askerlik
durumlarını gösteren belge,
f) Görevini devamlı yapmasına engel olabilecek vücut veya akıl hastalığı veya
vücut sakatlığı ile özürlü bulunmadığını gösterir, başvuru tarihinden en fazla 6
ay önce alınmış, resmi sağlık raporu,
g) 6 adet vesikalık fotoğraf,
h) Mal Bildirim Beyannamesi (Doldurularak kapalı zarf içinde teslim
edilecektir.)
ı) Sınavla atanacaklar için yerleştirildiklerine dair belge,
i) İkametgah belgesi.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınav ve Kuraya İlişkin Usul ve Esaslar
Sınava İlişkin Usul ve Esaslar
Madde 11 —Sınavın içeriği, yapılacağı tarih, yapılacak yer ve zaman,
duyurulması, sınavda yer alacak konular, testler ve bunların ağırlıklı puan
türleri ve hesaplama yöntemi, başvuru yapacakların öğrenim düzeyleri, adayların
nereye ve nasıl başvuracakları, sınav sonuçlarının adaylara bildirilmesine
ilişkin esaslar ile yerleştirme ve sınava ilişkin diğer usul ve esaslar Bakanlık
ile Bakanlığın sınav yaptıracağı kurum tarafından müştereken belirlenerek,
Bakanlığın sınavı yaptıracağı kurum tarafından sınav kılavuzuyla ilan edilir.
Sınav ihtiyaca göre yılda bir kez yapılabilir.
Sınava halen ve daha önce Devlet memuru veya sözleşmeli personel olarak
çalışanlarla, diğer personel kanunlarına tabi olarak çalışanlar da katılabilir.
Sınav Duyurusu
Madde 12 —Sınav yapacak kurum; sınava başvuru tarihi ve başvurunun ne şekilde ve
nereye yapılacağı ile diğer hususları Resmi Gazetede ve ülke genelinde günlük
olarak yayınlanan en az üç gazetede ilan vermek suretiyle duyurur.
Sınav Kılavuzu
Madde 13 —Sınav kılavuzunda; sınav başvurusu, sınav değerlendirme işlemlerine
ilişkin gerekli bilgi ve kurallar ile, personel atanması planlanan hizmet
birimlerine ve unvanlara göre dağılımı yapılmış sözleşmeli personel pozisyonları
ve bu pozisyonlara atanacaklarda bulunması gereken nitelikler ve adayların sınav
öncesi bilmesinde yararlı olabilecek diğer bilgiler yer alır.
Sınavın Yapılması
Madde 14 —Sınav, Bakanlığın uygun göreceği kurum tarafından yapılır. Sınav
başvurularının alınması, sınavın uygulanması ve değerlendirilmesi ile sınav
sonucu yerleştirme işlemleri, bu kurum tarafından gerçekleştirilir.
Sınavın Geçerlilik Süresi
Madde 15 —Sınav sonuçları; bir sözleşmeli personel pozisyonundan diğer bir
sözleşmeli personel pozisyonuna naklen atanacaklar ile sözleşmeli personel
pozisyonlarına yeniden atanacaklar için sınav sonuçlarının ilan tarihinden
itibaren beş yıl süre ile, sözleşmeli personel pozisyonlarına ilk defa
atanacaklar için iki yıl süre ile geçerlidir. Bu süre içinde, öğrenim durumları
değişenler veya sözleşmeli personel olarak çalışmaktayken sınavla atanması
öngörülen farklı bir sözleşmeli personel pozisyonu unvanına atanmak isteyenler,
yeniden sınava girmek zorundadırlar.
Sınavın geçerlilik süresi içinde, aynı öğrenim durumuyla yeniden sınava
girilmesi halinde, yüksek puan alınmış sınav sonucu ve bu sınavın geçerlilik
süresi dikkate alınır.
Kuraya İlişkin Usul ve Esaslar
Madde 16 —Hizmet birimleri ve unvanlar itibariyle dağılımı yapılmış sözleşmeli
personel pozisyonları ile kura için başvuru yapılacak yer ve zaman Bakanlık
tarafından ilan edilir.
Kuraya halen ve daha önce Devlet memuru ve sözleşmeli personel olarak çalışanlar
ile diğer personel kanunlarına tabi olarak çalışanlar da katılabilir.
Kuraya başvuracaklar, Bakanlığın ilan ettiği hizmet birimleri ve unvanlar
itibariyle dağılımı yapılmış sözleşmeli personel pozisyonları arasından en az üç
tercihte bulunabileceklerdir. Tercih edilen pozisyonlara birden fazla istekli
olması halinde bu kişiler arasında Merkez Sınav ve Kura Komisyonunun huzurunda
kura çekilir. Bu şekilde belirtilen tercihler, ilgililer açısından kazanılmış
bir hak doğurmaz.
Tercihlerine yerleştirilemeyen adaylar, istekleri halinde tercih edilmeyen boş
pozisyonlara genel kurayla yerleştirilir.
Uzman tabiplere her bir uzmanlık dalı için, diğerlerinde ise her bir unvan için
ayrı kura işlemleri yapılır. Her kura işlemi için iki torba hazırlanır.
Torbalardan birine, hizmet birimlerinin ayrı ayrı yer aldığı pusulalar konur.
Diğer torbaya da, atanacakların adları, adresleri, mezun oldukları fakülteler
ile mezuniyet tarih ve derecelerinin ayrı ayrı yer aldığı pusulalar konur.
Torbaların ihtiva ettikleri pusula sayısı tutanakla tespit edilerek kura
çekimine başlanır. Önce görev alacakların torbasından kura çekilerek, çıkan isim
ve bu isme ait pusuladaki bilgiler listeye yazılır ve sonra hizmet birimlerini
gösteren torbadan kura çekilerek çıkan hizmet birimi bu ismin hizasına yazılır.
Adaylar, istedikleri takdirde, kuralarını bizzat çekebilirler. Kura çekimi
tamamlandıktan sonra, isimlerin ve hizmet birimlerinin eşleştirildiği liste ayrı
bir tutanak ile Merkez Sınav ve Kura Komisyonu üyelerine imzalatılır.
Kura sonuçları, kuranın sonuçlanmasından itibaren en geç 3 gün içinde Bakanlık
tarafından ilan edilecektir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yerleştirme ve Atama
Yerleştirme Usul ve Esasları
Madde 17 —Sınav ve kura sonucu; bir sözleşmeli personel pozisyonundan diğer bir
sözleşmeli personel pozisyonuna naklen veya unvan değişikliği suretiyle atanmak
üzere yerleştirmeler yılda bir kez, ilk defa ve yeniden atanmak üzere sözleşmeli
personel pozisyonlarına yerleştirmeler yılda en fazla üç kez yapılabilir.
Naklen atamalara ilişkin yerleştirme işlemleri; ilk defa, yeniden ve unvan
değişikliği suretiyle atamalara ilişkin yerleştirme işlemlerinden önce
gerçekleştirilir. Naklen atamalara ilişkin yerleştirme işlemleri tamamlandıktan
sonra, yerleştirme yapılamayan boş pozisyonlar, daha sonra yapılacak
yerleştirmelerde ilan edilir.
Sınav sonuçlarına göre yapılacak yerleştirme işlemleri için; hizmet birimleri ve
unvanlara göre dağılımı yapılmış sözleşmeli personel pozisyonlarına ilişkin
tercih formu, sınavı yapan kurum tarafından hazırlanarak, sınava başvuru
esnasında veya sınav sonuçlarının açıklanmasından sonra adaylara ulaştırılır.
Sınava girmiş adaylar; istihdam edilmek istedikleri pozisyonları tercih formuna
yazarak kodlarlar ve sınav kılavuzunda belirtilen şekilde teslim ederler.
Sınava giren adaylar, sınav puanları ve tercihleri göz önünde bulundurulmak
suretiyle yerleştirilir. Yerleştirme işlemlerinde, diğer koşullar saklı kalmak
kaydıyla, yerleştirmenin yapıldığı tarihte aynı adaya ait geçerlilik süresi
bitmeyen sınavlardan alınan en yüksek puan dikkate alınır. Aynı puanı alan
birden fazla aday varsa bunlardan diploma tarihi itibariyle önce mezun olmuş
olana, bunun da aynı olması halinde yaşı büyük olana öncelik tanınır.
Sınav sonucunda yerleştirilenlerin, atanmak için teslim etmeleri gereken
belgeler ile teslim edecekleri yerler, sınavı yapan kurum tarafından adaylara
duyurulur.
Yerleştirme başvurularında adayların beyanları esas alınır.
Adaylardan başvuru esnasında, pozisyonların koşullarına ilişkin herhangi bir
belge istenmez.
Yerleştirilenlerin Başvurması ve Atanması
Madde 18 —Sınav ve kura sonucu yerleştirmesi yapılanlar, yerleştirildiklerine
dair sonuç belgesinde veya sonuçlara ilişkin ilanda belirtilen belgelerle
birlikte, belirtilen süre içinde, atanmak üzere ilgili İl Sınav ve Kura
Komisyonuna başvururlar.
İl Sınav ve Kura Komisyonu, yerleştirilen adaylara ait belgeleri inceleyerek
şartları tutan adayların atamalarının yapılmasını sağlar. Atamayı, Bakan veya
Bakanın ilde yetkili kıldığı amir yapar. Bakanlık bağlı kuruluşlarına alınacak
sözleşmeli personelin atamasını, ilgili bağlı kuruluşun Genel Müdürü yapar.
Ancak, atama için öngörülen koşullara uymayan veya gerekli belgeleri süresi
içinde teslim etmeyen adayların atamaları yapılmaz. Bu durumda olanlar ile
yerleştirme sonucunda atamaları yapıldığı halde belirtilen süre içinde göreve
başlamayanlar, göreve başlamaları gereken tarihten itibaren bir yıl boyunca
sözleşmeli personel olarak atanamazlar.
Hak İddia Edilemeyecek Durumlar
Madde 19 —Sınavda yüksek puan almış olmak, sözleşmeli personel olarak atanmak
için tek başına bir hak teşkil etmez.
Yanlış, yanıltıcı veya yalan beyanda bulunanlar ile başvuruda ve tercih formunda
kodlanmayan, yanlış kodlanan veya tutarsızlık bulunan bilgiler yüzünden
yerleştirmesi yapılmayan veya daha alt tercihlere yerleştirilen adaylar, bu
durumdan dolayı bir hak iddia edemezler.
Sözleşmeli personel olarak atanabilmek için öngörülen şartlardan herhangi birini
taşımadığı anlaşılan adaylar, atanmış olsalar bile sözleşmeleri feshedilerek
yerleştirmeden doğan tüm haklarını kaybederler.
Geçici Madde 1- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak Sağlık
Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri sınıfındaki kadrolarda çalışmakta olan
personelden 4924 sayılı Kanunun Geçici 1 inci maddesi çerçevesinde Bakanlığın
belirleyeceği şekilde başvuruda bulunanlar, bu Yönetmelik hükümlerine göre
sınavsız ve kura ile sözleşmeli personel pozisyonlarında istihdam edilebilirler.
Yürürlük
Madde 20 —Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 21 —Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
05.09.2025 / 13:37 2921
05.09.2025 / 16:05 598
08.09.2025 / 11:57 296
05.09.2025 / 15:51 283