Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.
İEO Kayıt Tarihi: 26.12.2012 / 17:08 Görüntüleme: 5584
2 Kasım 2011 tarihinde yayımlanan 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarının teşkilat ve görevleri hakkında KHK ile kurulan Sağlık Meslekleri Kurulu'nun görev, çalışma usullerini belirleyen yönetmelik 14 Aralık 2012 Cuma günü Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. (Ek-1)
Bilindiği üzere Sağlık Meslekleri Kurulu 663 sayılı Kararnameyle hükümetin KHK çıkartma yetkisinin sona ermesine 1 gün kala Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu ve Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu ile birlikte kurulmuştu.
Kurulun görevleri arasında;
Sağlık mesleklerinin eğitim müfredatı hakkında görüş bildirmek,
Sağlık mesleklerinin etik ilkelerini belirlemek ile uyumu denetlemek,
Mesleki uygulamalarda yetersizliği tespit edilen sağlık meslek mensuplarının mesleki yeterlilik, hasta hakları ile etik ilkeler eğitimine tâbi tutulmasına ve bu eğitimlerin süresi ile müfredatına karar vermek,
Sağlık engeli sebebiyle mesleğin icrasının yasaklanmasına karar vermek,
Meslek icrasından geçici veya sürekli men etmeye karar vermek,
Uzman hekim ve uzman diş hekimi dışındaki sağlık meslek mensuplarının sertifikalı eğitim alanları ve sertifikalı eğitim alanlarının müfredatları hakkında görüş bildirmek,
gibi görevler bulunmaktadır.
Görüldüğü üzere; 663 sayılı KHK ve bu kararnameye uygun olarak hazırlanan yönetmelik ile sağlık meslek mensuplarına mesleki, hasta hakları ve etik ilkelerle ilgili eğitimler verilmesinin yanı sıra ömür boyu meslekten men etmeye karar verme yetkisi de Sağlık Meslekleri Kurulu'na tanınmaktadır.
Mesleki konularda yetersizliği görülen sağlık çalışanlarının bir düzen dahilinde bilgilerini tazelemeleri başta hasta hakları ve meslek etiği olmak üzere gerekli görülen tüm konularda eğitim almaları kabul edilebilir çalışmalardır.
Ancak sağlık meslek mensubu hakkında üyesi olduğu Meslek Birliği tarafından ceza takibatına veya disiplin soruşturmasına başlanmış olması bu Yönetmeliğe göre aynı suçla ilgili işlem yapılmasını geciktirmemekte ve/veya engellememektedir. Ayrıca sağlık meslek mensubunun mahkûm olması veya olmaması ile disiplin cezası verilmiş veya verilmemiş olması hâlleri, ayrıca Sağlık Meslekleri Kurulu tarafından mesleki müeyyide uygulanmasını etkilememektedir.
Buna göre sağlık meslek mensubu hakkında ceza davasında fiilin unsurları açısından suç oluşmamışsa ve beraat kararı verilmişse idari yaptırım kararı verilmesi mümkün değildir. Bu durumda Mahkemelere göre oluşmayan suçtan dolayı başka bir makam aynı fiile dayanarak cezai yaptırım uygulayabilecektir. Böylece sağlık meslek mensubu, aynı fileden dolayı çelişkili ve iki farklı sonuç ile karşılaşabilecektir. Sağlık meslek mensubu, aynı fiil nedeniyle birden fazla kez ceza alabilecektir.
Hak yoksunluğu içeren kuralların önleme ve iyileştirme amaçlarına uygun olarak ölçülü, adil ve orantılı olması gerekirken getirilen yaptırımların bu özelliklerden tamamen uzak olduğu açıktır.
Yürütme erkini elinde bulunduran siyasi iktidar bu yönetmelikle bürokratlardan oluşturacağı Sağlık Meslekleri Kurulu aracılığıyla bugüne kadar yargı erkini temsil eden mahkemelerin yerini alarak sağlık meslek mensuplarının kişisel hak ve görevlerine müdahale edebilecek duruma gelecektir. Demokratik ve çağdaş bir ülke olmanın temel kriteri olan kuvvetler ayrılığı prensibine aykırı olan böyle bir uygulamayı kabul etmemiz mümkün değildir.
Mesleki ve evrensel hukuk kuralları ile bağdaşmayan yeni bir yapılanma ile kişilerin mesleklerini yapma haklarının elinden alınması demokrasi ile bağdaşmaz.
Doğru uygulama sağlık meslek mensuplarının tespit edilen hukuk dışı davranışlarının konu ile ilgili ihtisas yapmış bir uzman meslek mensubunun muhakemesinde değerlendirilerek karara bağlanmasıdır.
Sağlık Meslekleri Kurulu ile yapılmak istenen nedir?
Hükümet kuvvetler ayrılığı prensibini yok sayarak yargının yetkisini yürütmeye devretmek suretiyle sağlık meslek mensupları üzerinde yeni bir yürütme baskısı kurmayı ve böylece tepkisiz bir toplum oluşturmayı mı hedeflemektedir?
Sağlık Meslekleri Kurulu tarafından meslekten men cezası verilen bir eczacıya yargı yolu ile beraat kararı verildiğinde oluşacak mağduriyetin hesabını kim verecektir?
Her iki durumu da bağımsız ve özgürce mesleğimizi yapabilme şartlarımızın yok edildiği uygulamalar olarak görüyor ve tümden reddediyoruz.
İlgili yönetmelik ile yaptığımız tüm tespitler ve olumsuzlukları 31.05.2012 tarih ve 4910 sayılı yazımız (Ek-2) ile Türk Eczacıları Birliğine bildirmemize rağmen birkaç yer değiştirme ve küçük düzeltme dışında taslağın aynen yayımlanması mesleğimiz için son derece tehlikeli bir yaklaşımdır.
Sonuç itibariyle;
Siyasi iradenin yürütme erkini yargının üstüne koyarak bir baskı aracı olarak kullanmasını mesleğimize yapılmış bir saldırı olarak algılıyor ve kabul etmiyoruz.
Konu ile ilgili tüm mesleki ve kişilik haklarımıza sahip çıkacağımızı ve hukuki mücadelemizi sonuna kadar sürdüreceğimizi tüm sağlık camiasının bilgisine sunarız.
İstanbul Eczacı Odası
Yönetim Kurulu
Ek-1: Sağlık Meslekleri Kurulu Yönetmeliği için tıklayınız.
Ek-2: Türk Eczacıları Birliği'ne gönderdiğimiz 31.05.2012 tarih ve 4910 sayılı yazımız için tıklayınız.
05.09.2025 / 13:37 3236
11.09.2025 / 16:05 1013
05.09.2025 / 16:05 649
10.09.2025 / 17:43 450
08.09.2025 / 11:57 342