Çerez Ayarları

Web sitemizdeki içeriklerden en iyi şekilde yararlanmanızı sağlamak için 6698 Sayılı Kişisel Verilerin korunması Kanunu'na (KVKK) ve Avrupa Birliği Veri Koruma Tüzüğü'ne (GDPR) uygun olarak çerezleri kullanıyoruz. Sitenin düzgün çalışması için gerekli zorunlu çerezlerin kullanılmasını istemiyorsanız ziyaretinizi sonlandırmalısınız. Diğer çerezler yönünden ise lütfen tercihlerinizi belirleyiniz.

Analitik Çerezler

Kişisel Veri Saklama ve İmha Politikası


Bu işlem birkaç saniye sürebilir lütfen bekleyiniz.

YENİ YÖNETMELİK YAYINLANDI!

12 Nisan 2014 tarihinde Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu tarafından Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Yönetmelik yayınlanmıştır. Yönetmelik için tıklayınız.

 

Yayınlanan yeni yönetmelik ile 13/10/1992 tarihli ve 21374 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Eczaneler ve Eczane Hizmetleri Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.

 

Yönetmelik yayınlanmadan önceki taslağının son hali tarafımızca incelenmiÅŸ ve taslak ile ilgili görüÅŸ ve önerilerimiz Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu’na iletilmiÅŸtir.  

 

Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu’na ilettiÄŸimiz görüÅŸ ve önerilerimiz Kurum tarafından deÄŸerlendirilmiÅŸtir. Taslak yönetmeliÄŸin 10/2, 12/2, 23/1, 25/1, 35/1, 43/1 maddelerinde görüÅŸ ve önerilerimiz doÄŸrultusunda deÄŸiÅŸiklikler yapılmıştır.

Eczacılar ve Eczaneler Hakkında yönetmelikle ilgili çalışmalarımız devam etmektedir. Yönetmelikle ilgili önerilerimizin kabul görmeyen maddeleri baÅŸta olmak üzere metnin tamamı bir kez daha detaylı incelendikten sonra Hukuk Büromuz meslektaÅŸlarımızın hak ve hukuklarını koruma görevini üslenmiÅŸ Odamız adına gerekli yasal süreci baÅŸlatacaktır. Yapılan çalışmalar siz deÄŸerli meslektaÅŸlarımız ile paylaşılacaktır.

 

Saygılarımızla

 

İstanbul Eczacı Odası
Yönetim Kurulu

 

 

 

İstanbul Eczacı Odası’nın görüÅŸ ve önerilerini aÅŸağıda bilgilerinize sunuyoruz.

 

ECZACILAR VE ECZANELER HAKKINDA YÖNETMELİK TASLAÄžINA İLİŞKİN İSTANBUL ECZACI ODASI’NIN GÖRÜÅžLERİ:

 

1- Taslağın Tanımlar başlıklı 4/1-a bendi hakkında:

a) Bağımsız dükkân: Yapı ruhsatı veya yapı kullanım izni belgesinde dükkân veya iÅŸyeri olarak kaydedilmiÅŸ mekanı,

 

Önerimiz: Taslağın bu bendindebağımsız dükkan, yapı ruhsatı veya yapı kullanım izin belgesinde dükkan veya iÅŸyeri olarak kaydedilmiÅŸ mekan olarak tanımlanmıştır. Ülkemizde ve özellikle İstanbul’da kaçak yapılaÅŸmanın çok fazla oluÅŸu ve eczanelerin yer aldığı binaların yarıdan fazlasının bu tanımlamaya uymayışı nedeniyle bağımsız dükkan tanımından yapı ruhsatı veya yapı kullanım izin belgesi çıkarılmalıdır.Aksi takdirde  İstanbul dahil olmak üzere nüfus kriterine göre eczane açılmasının uygun olduÄŸu ilçelerde dahi eczaneler açılamayacaktır. Bu durum, kiraların yükselmesine, eczanelerin nakil ve devir iÅŸlemlerinin gerçekleÅŸememesine de neden olacaktır. Ayrıca tanımdaki kritere uymayan mevcut ruhsat almış eczaneler ve yönetmeliÄŸin yayınlanmasından sonra açılacak eczaneler arasında da ayrımcılığa yol açacaktır. Bu nedenlerle tanımdan yapı ruhsatı veya yapı kullanım izin belgesine yönelik ibarenin çıkarılmasını öneriyoruz.

 

2- Taslağın tanımlar baÅŸlıklı 4. Maddesine mücbir sebep tanımının eklenmesini hakkında:

 

Önerimiz: Taslağın çeÅŸitli maddelerinde yer alan kavramların tanımları 4. maddede yer almıştır. Ancak mücbir sebep kavramı bu tanımların dışında tutularak taslağın  20/3 maddesinde deprem, sel, yangın gibi tabi afetler olarak  tanımlanmıştır.

Oysa taslağın yayımlanarak yürürlüÄŸe girmesinin ardından nüfus kriteri uygulanmaya baÅŸlayacaktır. Ancak özellikle bulundukları yerlerde kiracı olarak hizmet veren eczaneler kendi iradeleri dışında tahliye edilme kararları ile karşı karşıya kalabilirler. Kentsel dönüÅŸüm uygulamaları ve kamulaÅŸtırmalar bu tip tahliyelere örnek olarak gösterilebilinir. Bölgemiz dahilinde bu uygulamalardan olumsuz etkilenen çok sayıda eczanemiz mevcuttur. İstanbul gibi eczane açma kriterlerine uygun yerlerin çok zor bulunması ve talep edilen kiraların eczane iÅŸletmeciliÄŸi için yüksek oluÅŸu nedeniyle bu tip uygulamalardan etkilenen eczanelerin kendilerine yeni yer bulmaları nerede ise imkansız haldedir. Bu eczaneler yapılan yasal düzenleme nedeniyle kendilerine tanınan bir kereye mahsus ilçe dışına nakil hakkını kullandıklarında ise eski yerlerine dönemeyeceklerdir. Bu nedenle bu durumdaki eczacıların nüfus kriterine tabi olmaksızın eski yerlerine dönebilmeleri için mücbir sebepler arasına  kentsel dönüÅŸüm ve kamulaÅŸtırmanın da ilave edilmesini öneriyoruz.

 

3-Taslağın tanımlar baÅŸlıklı 4. Maddesine kozmetik ürün tanımının eklenmesini hakkında:

 

Önerimiz:Tanımlar arasına Kozmetik YönetmeliÄŸi’nin 4. maddesinde yer alan aÅŸağıdaki kozmetik ürün tanımının da konulmasını öneriyoruz.

Kozmetik ürün: İnsan vücudunun epiderma, tırnaklar, kıllar, saçlar, dudaklar ve dış genital organlar gibi deÄŸiÅŸik dış kısımlarına, diÅŸlere ve ağız mukozasına uygulanmak üzere hazırlanmış, tek veya temel amacı bu kısımları temizlemek, koku vermek, görünümünü deÄŸiÅŸtirmek ve/veya vücut kokularını düzeltmek ve/veya korumak veya iyi bir durumda tutmak olan bütün preparatlar veya maddeleri,

 

4-Taslağın ilk başvuru ve yerleştirme başlıklı 9. maddesi hakkında:

İlk başvuru ve yerleştirme

MADDE 9-(3) Kurum tarafından baÅŸvuruların bitiminden itibaren en geç on iÅŸ günü içinde yerleÅŸtirme puanları hesaplandıktan sonra eczacının yerleÅŸtirme puanı ve tercih sıralaması göz önüne alınarak yerleÅŸtirme iÅŸlemi yapılır. BaÅŸvuru yapan eczacılardan yerleÅŸtirme puanı en yüksek olanlar eczane açma hakkı kazanır. İlan edilen yerler için baÅŸvuru yapan eczacıların yerleÅŸtirme puanlarının eÅŸit olması hâlinde Kurum tarafından, Türk Eczacıları BirliÄŸi temsilcisinin de katılımı ile kura çekilir ve kura sonucuna göre yerleÅŸtirme yapılır. Kura sonucuna yedi gün içerisinde itiraz edilebilir. Yapılan itiraz Kuruma iletilir ve Kurumun verdiÄŸi karara göre iÅŸlem yapılır. YerleÅŸtirme listesi il saÄŸlık müdürlüklerine bildirilir. Kurumun resmî internet sitesinde de ilân edilir.

 

Önerimiz: Yukarıda yer alan 9/3 maddesinde kura sonucunda kuruma itiraz için eczacıya 7 gün süre verilmiÅŸtir. Ancak kurumun bu itirazı inceleyebilmesi için kuruma bir süre verilmemiÅŸtir. Kuruma da itirazı inceleyebilmesi için gerekli ve eczacıyı maÄŸdur etmeyecek belirli bir süre verilmesini öneriyoruz.        

 

5-Taslağın eczane açılması için gerekli belgeler baÅŸlıklı 10. maddesi hakkında:

Eczane açılması için gerekli belgeler

MADDE 10- (1)

c) Yapı ruhsatı veya yapı kullanım izin belgesinin onaylı sureti

 

Önerimiz: Taslağın 4. Maddesinin a bendinde yer alan bağımsız dükkan tanımında yer alan kriter 10. Maddenin 1. Fıkrasının c bendinde talep edilen belgeleri içerdiÄŸi için bağımsız dükkan tanımına yaptığımız itiraz ve önerimizi  bu bent için de yineliyoruz.

 

Eczane açılması için gerekli belgeler

MADDE 10-(2) Süresinde baÅŸvuruda bulunmayan veya eksik evrak teslim eden eczacı, yerleÅŸtirmeden doÄŸan eczane açma hakkını kaybeder ve bir sonraki Kurum ilânında yerleÅŸtirme baÅŸvurusunda bulunamaz.

 

Önerimiz: 10. madenin 2. fıkrasında süresinde baÅŸvuru yapmayan ve eksik evrak teslim eden eczacıların bir sonraki kurum ilanında yerleÅŸtirme baÅŸvurusunda bulunamaz cümlesine “mücbir sebepler dışında” ibaresinin ilavesini öneriyoruz. Çünkü eczacının elinde olmayan ve hukukta mücbir olarak tabir edilen kaza, hastalık gibi çeÅŸitli sebepler 60 günlük baÅŸvuru süresini kaçırmasına neden olabilir. Bu durumda mesleÄŸini bir dahaki baÅŸvuru ilanına kadar uzunca bir süre yapamayacak olan eczacı, kaçınılmaz olarak geçim sıkıntısı yaÅŸayacaktır ve anayasal bir hak olan çalışma hürriyeti kısıtlanmış olacaktır. Bu fıkraya eczacı maÄŸduriyetini önleyeceÄŸini düÅŸündüÄŸümüz kaza, hastalık gibi çeÅŸitli halleri içinde tanımlayan “mücbir sebepler hariç” ibaresinin konulmasını öneriyoruz.

 

6-Taslağın 12. maddesi hakkında:

Ruhsatname düzenlenmesi

MADDE 12-(2) Düzenlenen ruhsatnameler en geç otuz gün içerisinde teslim alınmadığı takdirde iptal edilir.

 

Önerimiz: 12. maddenin 3.fıkrasında 30 gün içinde düzenlenen ruhsatnamelerin alınmaması halinde iptal edileceÄŸi belirtilmektedir. Eczacının ruhsatını alamaması kaza, hastalık, gibi mücbir sebeplerden kaynaklanabilir. Bu nedenle buradaki düzenlemeye de “mücbir sebep halleri hariç “ ibaresinin konulmasını öneriyoruz.

 

7-Taslağın ikinci eczacı ve yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usul ve esaslar baÅŸlıklı 16. maddesi hakkında:

İkinci eczacı ve yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usûl ve esaslar

MADDE 16-(1) Yıllık Katma DeÄŸer Vergisi hariç üçmilyon Türk Lirası ve üzerinde ciro yapan serbest eczanelerde ikinci eczacı çalıştırılması zorunludur. Belirtilen meblaÄŸa eklenen her iki milyon Türk Lirası tutarındaki ciro için bir eczacı daha çalıştırılması gerekir.Bu rakam Kurum tarafından her yıl Türk Eczacıları BirliÄŸinin de görüÅŸü alınarak güncellenir veilân edilir. Ciro bilgileri Türk Eczacıları BirliÄŸi tarafından her yıl nisan ayı içerisinde Kuruma gönderilir.

 

Önerimiz: Maddenin 1. fıkrasında 3 milyon TL ve üzerinde ciro yapan serbest eczanelerde ikinci eczacı çalıştırılması zorunludur kuralı getirilmektedir. Cironun 3 milyon TL ve üzeri olarak belirlenmesi maddenin amacı olan eczacı istihdamını karşılamaktan çok uzaktır. ÖrneÄŸin İstanbul’da cirosu 3 milyon TL ve üzerinde olan eczane sayısı 82’dir.Bu durumda ancak 128 eczacı ikinci eczacı olarak çalışabilecektir. Bugün sayıları 41’e varmış olan Eczacılık fakültelerinden (yenilerinin açılmayacağını varsayarsak dahi) yasanın 5 yıllık geçiÅŸ sürecinin ardından her yıl ortalama 2500 aÅŸkın eczacı mezun olacaktır. Bu rakama bugün kendilerine iÅŸ bulunduÄŸu takdirde eczanesini kapatmaya hazır binlerce eczacıyı da dahil ettiÄŸimizde ikinci eczacılığın mesleÄŸimiz açısından ne derece önem taşıdığı açıkça görülmektedir. Hepimizin yıllardır özlem ile beklediÄŸi bu yasal düzenleme bizler eczacı istihdamını sorununu çözdüÄŸümüz takdirde uzun ömürlü olacaktır. Bu nedenle taslakta belirlenen rakamın gerçekçi olmadığını düÅŸünüyor ve daha düÅŸük bir rakama çekilmesini öneriyoruz. Yine İstanbul örneÄŸinden yola çıkarak ciro oranını 1 milyon 800 bine düÅŸürdüÄŸümüz takdirde sadece İstanbul’da 324 eczacı ikinci eczacı olarak çalışma imkanı bulacaktır.Bu nedenle yukarıda belirlenen rakamların ikinci bir eczacı çalıştırmak için  1 milyon 800 bin olarak belirlenmesini ve bu rakamın üzerinde her 1,5 milyon tutarındaki ilave ciro  için de bir eczacı çalıştırılmasını öneriyoruz.Tablo aÅŸağıda yer almaktadır.

 

Hasılat Miktarı

Eczane Sayısı

Artış Miktarı

Toplam Çalıştırılacak Eczacı Sayısı

1.800.000 Üzeri

198

Her 1.500.000 için

324

3.000.000 Üzeri

82

Her 2.000.000 için

128

 

İkinci eczacı ve yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usûl ve esaslar

MADDE 16-(4) Yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usûl ve esaslar aÅŸağıda belirtilmiÅŸtir;

a)Yardımcı eczacı olarak çalışmak isteyen eczacı çalışabileceÄŸi eczaneyi kendisinin belirlemesi hâlinde öncelik tanınacaktır.

b) Yardımcı eczacı olarak çalışmak isteyen eczacı çalışacağı eczaneyi kendisinin bulamaması hâlinde bölge eczacı odasına baÅŸvurur. Eczacı odası müracaat sırasını dikkate almak suretiyle (c) bendindeki bilgiler ışığında gerekli deÄŸerlendirmelerde bulunarak yerleÅŸtirmeyi yapar ve il saÄŸlık müdürlüÄŸüne bildirir.

c) Her yılın nisan ayında Türk Eczacıları BirliÄŸi tarafından eczanelerin, yıllık satış hasılat durumları ile yıllık karşılanan reçete adetlerine göre dağılımları Kuruma ve ilgili eczacı odasına bildirilir. Kurumca belirlenen limitin üzerinde olan eczaneler, kendilerine baÅŸvurulması hâlinde yardımcı eczacı çalıştırmak zorundadır. Aynı eczane için birden fazla yardımcı eczacı müracaatında eczane sahibi tarafından tercih hakkı kullanılır.

ç) Eczacı, yardımcı eczacıyı otuz gün içerisinde iÅŸe baÅŸlatır ve il saÄŸlık müdürlüÄŸüne bildirir.

d) Yardımcı eczacı çalıştırma konusunda kriterleri tutan ancak bundan imtina eden eczacı, il saÄŸlık müdürlüÄŸü tarafından uyarılır ve eczacıya otuz gün süre verilir.

e) Uyarıya raÄŸmen yükümlülüÄŸünü yerine getirmeyen eczacının eczane ruhsatı otuz gün süre ile askıya alınır.

 

Önerimiz: Taslağın yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usul ve esasların belirlendiÄŸi 16. Maddenin 4. Fıkrasının yeniden düzenlenmesi gerekmektedir. Çünkü:

 

Eczacı istihdamını ve eczanelerin hastalara daha nitelikli hizmet vermelerini saÄŸlamak amacıyla getirilen ciroya baÄŸlı olarak ikinci veya daha fazla eczacı çalıştırma zorunluluÄŸu eczane ekonomilerinde önemli bir yük oluÅŸturacaktır. Ancak bu zorunlu uygulamanın üzerine bir de yardımcı eczacı çalıştırma zorunluluÄŸu getirmek eczanelere altından kalkamayacağı yeni bir yük getirecektir.Ayrıca ikinci eczacı çalıştırma kriterinin altında ciroları olan eczaneler bugün sizlerin de yakından takip ettiÄŸi gibi çok ciddi ekonomik kriz yaÅŸamaktadırlar.Son altı yılda yapılan tasarruf amaçlı düzenlemeler bu eczanelerin yarıdan fazla gelir kaybına uÄŸramalarına neden olmuÅŸtur.Yanlarında çalıştırdıkları teknisyenleri bile iÅŸten çıkarmak zorunda kalan bu eczanelerin   maaÅŸlarını karşılayacakları yardımcı bir eczacı çalıştırmalarına yaptıkları cirolar göz önüne alındığında imkan bulunmamaktadır.DiÄŸer yandan eczacılık fakültelerinden mezun olan öÄŸrencilerimizin eczanelerin açmadan önce en az bir yıl zorunlu olarak eczanelerde çalışarak tecrübe kazanmaları hem kendileri hem de mesleÄŸimizin geleceÄŸi açısından önem taşımaktadır. Eczane iÅŸletmeciliÄŸini tam ve eksiksiz öÄŸrenmeleri ülke ekonomisine de önemli bir katkı saÄŸlayacaktır. Bu nedenle hem eczaneleri maÄŸdur etmeyecek hem de yeni mezun eczacıların ikinci eczacılık yapabilmelerinin önünü açacak bir düzenlemeye ihtiyaç vardır. Aksi takdirde eczane açmak için bir yıl çalışmak zorunda olacak yeni mezun eczacı meslektaÅŸlarımız ile eczane sahibi meslektaÅŸlarımız arasında etik olmayan bir takım pazarlıkların yapılması kaçınılmaz olacaktır.

 

Bu tartışmaları ortadan kaldırmanın ve uygulanabilir bir çözüm bulmanın yolu yardımcı eczacının maaşı için baÅŸka bir kaynak yaratmaktan geçmektedir. Bu kaynak, Türk Eczacıları BirliÄŸi tarafından saÄŸlanabilir. Türk Eczacıları BirliÄŸi YardımlaÅŸma Sandığı, yardımcı eczacılara alacakları maaşı kredi olarak verebilir. Bunun için Türk Eczacıları BirliÄŸi YardımlaÅŸma Sandığı YönetmeliÄŸinde düzenleme yaparak yardımcı eczacılık için kredi tahsisinde bulunabilir. Fakülteyi bitiren eczacılar, BirliÄŸ’e müracaat ederek yardımcı eczacı olarak çalışmak istediklerini belirtirler ve gerekli ÅŸartları yerine getirerek kredi talebinde bulunurlar. Kredi talebi karşılanan eczacı, hangi ilde çalışmak istediÄŸini Türk Eczacılar BirliÄŸine bildirir. Birlik, eczacının talebini çalışmak istediÄŸi eczacı odasına iletir.Eczacı odası, müracaat eden eczacıyı müracaat sıralaması dikkate alınarak ikametine yakın bir bölgedeki eczaneye yerleÅŸtirir ve İl SaÄŸlık MüdürlüÄŸü’ne bildirir.Yardımcı eczacı olarak çalışmak isteyen eczacı, Birlik’ten kredi aldıktan sonra çalışabileceÄŸi eczaneyi kendisinin belirlemesi hâlinde Eczacı Odası tarafından kendisine öncelik tanınır.

 

Türk Eczacıları BirliÄŸi’nden kredi alarak yardımcı eczacılık görevine baÅŸlayan eczacı bu görevinin sona ermesinden bir yıl sonra aldığı krediyi BirliÄŸe belirlenen ödeme tablosuna sadık kalarak geri öder.

 

 Bölge Eczacı Odası tarafından belirlenen eczanede yardımcı eczacı otuz gün içerisinde iÅŸe baÅŸlar ve iÅŸe baÅŸladığı eczane sahibi eczacı tarafından il saÄŸlık müdürlüÄŸüne bildirilir.

 Eczacı Odasının uyarısına raÄŸmen yardımcı eczacı çalıştırma yükümlülüÄŸünü yerine getirmeyen eczacının ruhsatı SaÄŸlık MüdürlüÄŸü tarafında 30 gün süre ile askıya alınır, ÅŸeklinde düzenlenmesini öneriyoruz.

 

MADDE 16-(5) Yardımcı eczacılara asgari ücretin bir buçuk katından, ikinci eczacılara da asgari ücretin üç katından aÅŸağı olmamak üzere taraflarca belirlenecek ücret ödenir.

 

Önerimiz: Yardımcı eczacılara asgari ücretin 1,5 katından az olmamak üzere Türk Eczacılar BirliÄŸi tarafından kredi olarak belirlenecek çalışma ücreti, ikinci eczacılara da  asgari ücretin üç katından aÅŸağı olmamak üzere taraflarca belirlenecek ücretin ödeneceÄŸi ÅŸeklinde düzenlenmesini öneriyoruz.

 

8- Taslağın eczane yeri olarak kullanılacak yerin özellikleri baÅŸlıklı 20. maddesi hakkında:

Eczane olarak kullanılacak yerin özellikleri

MADDE 20-

(2) Eczane olarak kullanılacak binanın yapı kullanım izin belgesi veya yapı ruhsatının bulunması gerekir. Bu YönetmeliÄŸin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce baÅŸvuru yapılmış veya ruhsatlandırılmış eczanelerde ve bunların devrinde bu madde hükmü uygulanmaz.

 

Önerimiz: Taslağın 4. Maddesinin a bendinde yer alan bağımsız dükkan tanımında yer alan kriter 20. Maddenin 2.fıkrasında talep edilen belgeleri içerdiÄŸi için bağımsız dükkan tanımına yaptığımız itiraz ve önerimizi bu bent için de yineliyoruz.

 

(4) Serbest eczaneler halkın serbestçe girip çıkabildiÄŸi yerlerde açılır. Eczanelerin bağımsız dükkânlarda açılması ve faaliyet göstermesi, havaalanları, limanlar, otogarlar ve tren garlarında açılanların dışında cephesinin ve kapılarının belediyelere ait cadde ve sokak üzerinde bulunması zorunludur. Bu YönetmeliÄŸin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce baÅŸvuru yapılmış veya ruhsatlandırılmış eczanelerde ve bunların devrinde bu madde hükmü uygulanmaz.

 

Önerimiz: Maddenin 4. fıkrasında yer alan eczane cephesinin ve kapılarının belediyelere ait cadde ve sokak üzerinde bulunması zorunluluÄŸu getirilmektedir. Türkiye’de ve özellikle İstanbul’da sayıları giderek hızla artan ve binlerce konutun oluÅŸturduÄŸu toplu yerleÅŸim alanları içinde kapıları belediyeye ait cadde ve sokaÄŸa açılmayan çarşılar ve alış veriÅŸ merkezleri bulunmaktadır.Bu tip yapılaÅŸmalarda eczaneler de hizmet vermekte olup önemli bir ihtiyacı karşılamaktadır.Kaldı ki bu fıkrada yer alan ibarede havaalanları, limanlar, otogarlar ve tren garlarında cepheleri belediyeye ait cadde ve sokaÄŸa bakmayan eczanelerin açılması istisna kapsamında tutulması da eÅŸitsizlik yaratmaktadır. 2004 yılında deÄŸiÅŸikliÄŸe uÄŸrayan yönetmeliÄŸe göre açılmış eczanelerin bundan sonraki devamlılığı yeni düzenleme ile tartışmalı hale gelmiÅŸtir. Bugün faaliyette olan ya da yapımı devam eden alışveriÅŸ merkezleri  ile çarşıların büyük bir kısmının belediyeye ait cadde ve sokak çıkışı olmamasına raÄŸmen bu yerler, halkın serbestçe girip çıkabildiÄŸi yerlerdir. Bu nedenle üzerinden 10 yıl geçtikten sonra yürürlükte olan düzenlemenin deÄŸiÅŸtirilerek yeniden aynı düzenlemenin geri getirilmesi eczane açılışlarında kaotik bir ortam yaratacaktır.

 

Bu nedenlerle 4. fıkranın 1. cümlesinde yer alan “cephesinin ve kapılarının belediyelere ait cadde ve sokak üzerinde bulunması zorunludur. Bu YönetmeliÄŸin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce baÅŸvuru yapılmış veya ruhsatlandırılmış eczanelerde ve bunların devrinde bu madde hükmü uygulanmaz” düzenlemesinin  fıkradan çıkarılmasını öneriyoruz.

 

(7) Özel saklama koÅŸulu gerektiren veya soÄŸuk zincire tâbi ilaçların saklama koÅŸullarına uygun olarak eczaneye kabul edilmesi, saklanması ve aynı ÅŸartlara uygun olarak hastalara sunulması gerekir. Ayrıca soÄŸuk zincir ilaçların konulması için buzdolabı bulundurulur. Buzdolabı ve eczane içi sıcaklık nem takibinin saÄŸlanması için kayıtların düzenli tutulması kritik durumlarda uyarı verecek erken uyarı sisteminin ve geriye dönük hafıza kaydı bulunan termometrenin bulunması ve eczanede bulunması gereken tüm cihazların düzenli aralıklarla kalibrasyonlarının yapılması gerekir.

 

Önerimiz: Maddenin 7. Fıkrasının eczane içi sıcaklık nem takibinin saÄŸlanması için kayıtların düzenli tutulması kritik durumlarda uyarı verecek erken uyarı sisteminin ve geriye dönük hafıza kaydı bulunan termometrenin bulunması ve eczanede bulunması gereken tüm cihazların düzenli aralıklarla kalibrasyonlarının yapılması son derece yüksek bir maliyet gerektirmektedir. Kaldı ki bugünkü geliÅŸen teknolojide klima vb. ısı düzenleyici sistemlerle ilaçların eczane raflarında yüksek ısıya maruz kalması söz konusu deÄŸildir.

 

Bu nedenlerle eczane içi sıcaklık nem takibinin saÄŸlanması için kayıtların düzenli tutulması kritik durumlarda uyarı verecek erken uyarı sisteminin ve geriye dönük hafıza kaydı bulunan termometrenin bulunması ve eczanede bulunması gereken tüm cihazların düzenli aralıklarla kalibrasyonlarının yapılması” düzenlemesinin 7. fıkradan çıkarılmasını öneriyoruz.

 

9-Taslağın tadilat ve inceleme başlıklı 23. maddesi hakkında:

Tadilat ve inceleme

MADDE 23- (1) Eczanede mevcut krokide deÄŸiÅŸiklik oluÅŸturacak nitelikteki tadilatlar gerekli görülmesi hâlinde bölge eczacı odasının da görüÅŸü alınarak il saÄŸlık müdürlüÄŸü onayıyla yapılır.

 

Önerimiz:Maddenin 1. Fıkrasında mevcut krokide deÄŸiÅŸiklik oluÅŸturacak tadilatlarda bölge eczacı odasının görüÅŸünün alınması hususunun gerekli görülme ÅŸartına baÄŸlanması kabul edilemez. Yürürlükteki yönetmelikte ise odadan görüÅŸ alınması herhangi bir ÅŸarta baÄŸlanmamıştır. Mevcut eczanede kroki deÄŸiÅŸikliklerinde mevzuata aykırı bir deÄŸiÅŸiklik yapılıp yapılmadığının bölge eczacı odası tarafından da denetleme imkanı saÄŸlanmalıdır. Eczacının bölge eczacı odasındaki özlük dosyalarında eczanelerinin en son halini gösteren krokilerin bulunması gereklidir. Çünkü Bölge Eczacı Odalarında eczanelerin fiziki ÅŸartlarına yönelik ÅŸikayetlerin deÄŸerlendirilmesi en son onaylı kroki üzerinden yapılmaktadır. Tüm bu nedenlerle eczane tadilatlarında eczacı odalarından görüÅŸünün alınmasında gerekli görülme ÅŸartının kaldırılmasını ve bölge eczacı odasının uygunluk onayının bugün oldu gibi zorunlu olmasını öneriyoruz.

 

10- Taslağın eczane isim, levhası ve vitrini başlıklı 25. maddesi hakkında

Eczane ismi, levhası ve vitrini

MADDE 25- (1) Bu Yönetmelik yürürlüÄŸe girdikten sonra açılacak ve nakil yapılacak eczanelerin isimleri, eczanenin açılacağı il veya ilçe içinde bulunan eczanelerle aynı isimlerde olamaz. Eczane isimleri yabancı kökenli kelimeler içeremez.

 

Önerimiz:Maddenin 1. fıkrasının son cümlesieczane isimleri yabancı kökenli kelime içeremez ÅŸeklindedir. Eczane isimlerinde ahlak ve kanuna aykırılık olmadığı sürece yabancı kelimeler kullanılabilmelidir. Bu nedenle 1. fıkranın son cümlesindeki yabancı kelimeleri yasaklayan kuralın çıkarılmasını öneriyoruz.

 

11- Taslağın nöbetçi eczanelerin çalışma düzeni baÅŸlıklı 35. Maddesi hakkında:

Nöbetçi eczanelerin çalışma düzeni

MADDE 35-(1) Eczanelerin bulundukları yerlerin özellikleri ve mevcut eczane kapasitesi göz önüne alınarak, eczane çalışma saatleri, nöbet tutulup tutulmayacağı, nöbet tutulacak ise nöbet tutulacak günler ve çalışma saatleri ile kaç adet eczanenin nöbetçi kalacağı belirlenir ve bölge eczacı odası veya temsilcisi tarafından bir nöbet listesi hazırlanır. Bu listeler, hizmette aksaklık yaratmayacak ÅŸekilde zamanında ilçe ve il saÄŸlık müdürlüÄŸüne gönderilir. İlçe ve il saÄŸlık müdürlüÄŸünün kabul ve onayı ile uygulamaya konulur.

 

Önerimiz: 35. maddenin 1. fıkrasında eczane çalışma saatleri ve nöbet sisteminde eczacı odalarının yetkili olduÄŸu açıkça yazılmamıştır. Kaldı ki 6643 sayılı yasanın 20. maddesinin aÅŸağıda yer alan n bendine göre bu yetki bölge eczacı odalarına aittir.

 

n) (Ek bent: 23.02.1995 - 4078 S.K./2. md.) Bölgelerindeki yerleÅŸim yerlerinin özelliklerine göre eczaneler için tatil olacak günleri ve saatleri tespit etmek ve ihtiyacı karşılayacak miktarda nöbetçi kalacak eczane veya eczanelere ait nöbet listelerini hazırlamak ve mahallin en büyük saÄŸlık amirinin onayına sunmak,

 

 Taslağın 35. Maddesinin 1. fıkrasında bu konuda kimin yetkili olduÄŸu hiçbir ÅŸekilde anlaşılamadığı gibi ifade bölge temsilcisinin de yetkili olduÄŸu ÅŸeklinde anlaşılmaya müsaittir. Dolayısıyla bu maddenin başına “bölge eczacı odası tarafından” ibaresinin eklenmesini öneriyoruz.

 

2) Geceleri kapalı olan alışveriÅŸ merkezlerindeki eczaneler nöbetten muaf tutulur. Uluslararası uçuÅŸa açık olan havaalanları, otogarlar, tren garları ve limanlar içinde yer alan eczaneler, eczane çalışma gün ve saatleri dışında da 24 saat açık olabilirler. Bu durumda biri eczanenin sahibi olmak kaydıyla her 8 saat için bir eczacı bulundurulması zorunludur.

 

Önerimiz:Hastanın gecede eczaneye ulaÅŸma imkanının olduÄŸu durumlarda geceleri kapalı olan alışveriÅŸ merkezlerindeki eczanelerin isteÄŸe baÄŸlı olarak nöbete dahil edilmelerini öneriyoruz.

 

12- Taslağın internetten ilaç satışı yasağı baÅŸlıklı 43. maddesi:

İnternetten ilaç satış yasağı

            MADDE 43- (1) İlaçların, internet veya baÅŸka herhangi bir elektronik ortamda satışı yapılamaz.

 

Önerimiz:Bu madde 6197 sayılı yasanın 24. maddesi ile aynı ifadeyi içermektedir. Düzenleme yerinde olmakla birlikte eksik olmuÅŸtur. İnternetten veya baÅŸka herhangi bir elektronik ortamdan satış yasağı sadece ilaçları kapsamamalıdır. Taslak yönetmeliÄŸin 42. Maddesinin 1. Fıkrasında münhasıran eczanede satılan diÄŸer ürünlerin de 43. Maddenin 1. Fıkrasına dahil edilmesini öneriyoruz.

 

 

YENİ YÖNETMELİK YAYINLANDI!. 12 Nisan 2014 tarihinde Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu tarafından Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Yönetmelik yayınlanmıştır. Yönetmelik için tıklayınız. Yayınlanan yeni yönetmelik ile 13/10/1992 tarihli ve 21374 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Eczaneler ve Eczane Hizmetleri Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. Yönetmelik yayınlanmadan önceki taslağının son hali tarafımızca incelenmiÅŸ ve taslak ile ilgili görüÅŸ ve önerilerimiz Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu’na iletilmiÅŸtir. Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu’na ilettiÄŸimiz görüÅŸ ve önerilerimiz Kurum tarafından deÄŸerlendirilmiÅŸtir. Taslak yönetmeliÄŸin10/2, 12/2, 23/1, 25/1,35/1,43/1 maddelerinde görüÅŸ ve önerilerimiz doÄŸrultusunda deÄŸiÅŸiklikler yapılmıştır. Eczacılar ve Eczaneler Hakkında yönetmelikle ilgili çalışmalarımız devam etmektedir. Yönetmelikle ilgili önerilerimizin kabul görmeyen maddeleri baÅŸta olmak üzere metnin tamamı bir kez daha detaylı incelendikten sonra Hukuk Büromuz meslektaÅŸlarımızın hak ve hukuklarını koruma görevini üslenmiÅŸ Odamız adına gerekli yasal süreci baÅŸlatacaktır. Yapılan çalışmalar siz deÄŸerli meslektaÅŸlarımız ile paylaşılacaktır. Saygılarımızla İstanbul Eczacı OdasıYönetim Kurulu İstanbul Eczacı Odası’nın görüÅŸ ve önerilerini aÅŸağıda bilgilerinize sunuyoruz. ECZACILAR VE ECZANELER HAKKINDA YÖNETMELİK TASLAÄžINA İLİŞKİN İSTANBUL ECZACI ODASI’NIN GÖRÜÅžLERİ: 1- Taslağın Tanımlar baÅŸlıklı 4/1-a bendi hakkında: a) Bağımsız dükkân: Yapı ruhsatı veya yapı kullanım izni belgesinde dükkân veya iÅŸyeri olarak kaydedilmiÅŸ mekanı, Önerimiz: Taslağın bu bendindebağımsız dükkan, yapı ruhsatı veya yapı kullanım izin belgesinde dükkan veya iÅŸyeri olarak kaydedilmiÅŸ mekan olarak tanımlanmıştır. Ülkemizde ve özellikle İstanbul’da kaçak yapılaÅŸmanın çok fazla oluÅŸu ve eczanelerin yer aldığı binaların yarıdan fazlasının bu tanımlamaya uymayışı nedeniyle bağımsız dükkan tanımından yapı ruhsatı veya yapı kullanım izin belgesi çıkarılmalıdır.Aksi takdirde İstanbul dahil olmak üzere nüfus kriterine göre eczane açılmasının uygun olduÄŸu ilçelerde dahi eczaneler açılamayacaktır. Bu durum, kiraların yükselmesine, eczanelerin nakil ve devir iÅŸlemlerinin gerçekleÅŸememesine de neden olacaktır. Ayrıca tanımdaki kritere uymayan mevcut ruhsat almış eczaneler ve yönetmeliÄŸin yayınlanmasından sonra açılacak eczaneler arasında da ayrımcılığa yol açacaktır. Bu nedenlerle tanımdan yapı ruhsatı veya yapı kullanım izin belgesine yönelik ibarenin çıkarılmasını öneriyoruz. 2- Taslağın tanımlar baÅŸlıklı 4. Maddesine mücbir sebep tanımının eklenmesini hakkında: Önerimiz: Taslağın çeÅŸitli maddelerinde yer alan kavramların tanımları 4. maddede yer almıştır. Ancak mücbir sebep kavramı bu tanımların dışında tutularak taslağın 20/3 maddesinde deprem, sel, yangın gibi tabi afetler olarak tanımlanmıştır. Oysa taslağın yayımlanarak yürürlüÄŸe girmesinin ardından nüfus kriteri uygulanmaya baÅŸlayacaktır. Ancak özellikle bulundukları yerlerde kiracı olarak hizmet veren eczaneler kendi iradeleri dışında tahliye edilme kararları ile karşı karşıya kalabilirler. Kentsel dönüÅŸüm uygulamaları ve kamulaÅŸtırmalar bu tip tahliyelere örnek olarak gösterilebilinir. Bölgemiz dahilinde bu uygulamalardan olumsuz etkilenen çok sayıda eczanemiz mevcuttur. İstanbul gibi eczane açma kriterlerine uygun yerlerin çok zor bulunması ve talep edilen kiraların eczane iÅŸletmeciliÄŸi için yüksek oluÅŸu nedeniyle bu tip uygulamalardan etkilenen eczanelerin kendilerine yeni yer bulmaları nerede ise imkansız haldedir. Bu eczaneler yapılan yasal düzenleme nedeniyle kendilerine tanınan bir kereye mahsus ilçe dışına nakil hakkını kullandıklarında ise eski yerlerine dönemeyeceklerdir. Bu nedenle bu durumdaki eczacıların nüfus kriterine tabi olmaksızın eski yerlerine dönebilmeleri için mücbir sebepler arasına kentsel dönüÅŸüm ve kamulaÅŸtırmanın da ilave edilmesini öneriyoruz. 3-Taslağın tanımlar baÅŸlıklı 4. Maddesine kozmetik ürün tanımının eklenmesini hakkında: Önerimiz:Tanımlar arasına Kozmetik YönetmeliÄŸi’nin 4. maddesinde yer alan aÅŸağıdaki kozmetik ürün tanımının da konulmasını öneriyoruz. Kozmetik ürün: İnsan vücudunun epiderma, tırnaklar, kıllar, saçlar, dudaklar ve dış genital organlar gibi deÄŸiÅŸik dış kısımlarına, diÅŸlere ve ağız mukozasına uygulanmak üzere hazırlanmış, tek veya temel amacı bu kısımları temizlemek, koku vermek, görünümünü deÄŸiÅŸtirmek ve/veya vücut kokularını düzeltmek ve/veya korumak veya iyi bir durumda tutmak olan bütün preparatlar veya maddeleri, 4-Taslağın ilk baÅŸvuru ve yerleÅŸtirme baÅŸlıklı 9. maddesi hakkında: İlk baÅŸvuru ve yerleÅŸtirme MADDE 9-(3) Kurum tarafından baÅŸvuruların bitiminden itibaren en geç on iÅŸ günü içinde yerleÅŸtirme puanları hesaplandıktan sonra eczacının yerleÅŸtirme puanı ve tercih sıralaması göz önüne alınarak yerleÅŸtirme iÅŸlemi yapılır. BaÅŸvuru yapan eczacılardan yerleÅŸtirme puanı en yüksek olanlar eczane açma hakkı kazanır. İlan edilen yerler için baÅŸvuru yapan eczacıların yerleÅŸtirme puanlarının eÅŸit olması hâlinde Kurum tarafından, Türk Eczacıları BirliÄŸi temsilcisinin de katılımı ile kura çekilir ve kura sonucuna göre yerleÅŸtirme yapılır. Kura sonucuna yedi gün içerisinde itiraz edilebilir. Yapılan itiraz Kuruma iletilir ve Kurumun verdiÄŸi karara göre iÅŸlem yapılır. YerleÅŸtirme listesi il saÄŸlık müdürlüklerine bildirilir. Kurumun resmî internet sitesinde de ilân edilir. Önerimiz: Yukarıda yer alan 9/3 maddesinde kura sonucunda kuruma itiraz için eczacıya 7 gün süre verilmiÅŸtir. Ancak kurumun bu itirazı inceleyebilmesi için kuruma bir süre verilmemiÅŸtir. Kuruma da itirazı inceleyebilmesi için gerekli ve eczacıyı maÄŸdur etmeyecek belirli bir süre verilmesini öneriyoruz. 5-Taslağın eczane açılması için gerekli belgeler baÅŸlıklı 10. maddesi hakkında: Eczane açılması için gerekli belgeler MADDE 10- (1) c) Yapı ruhsatı veya yapı kullanım izin belgesinin onaylı sureti Önerimiz: Taslağın 4. Maddesinin a bendinde yer alan bağımsız dükkan tanımında yer alan kriter 10. Maddenin 1. Fıkrasının c bendinde talep edilen belgeleri içerdiÄŸi için bağımsız dükkan tanımına yaptığımız itiraz ve önerimizi bu bent için de yineliyoruz. Eczane açılması için gerekli belgeler MADDE 10-(2) Süresinde baÅŸvuruda bulunmayan veya eksik evrak teslim eden eczacı, yerleÅŸtirmeden doÄŸan eczane açma hakkını kaybeder ve bir sonraki Kurum ilânında yerleÅŸtirme baÅŸvurusunda bulunamaz. Önerimiz: 10. madenin 2. fıkrasında süresinde baÅŸvuru yapmayan ve eksik evrak teslim eden eczacıların bir sonraki kurum ilanında yerleÅŸtirme baÅŸvurusunda bulunamaz cümlesine “mücbir sebepler dışında” ibaresinin ilavesini öneriyoruz. Çünkü eczacının elinde olmayan ve hukukta mücbir olarak tabir edilen kaza, hastalık gibi çeÅŸitli sebepler 60 günlük baÅŸvuru süresini kaçırmasına neden olabilir. Bu durumda mesleÄŸini bir dahaki baÅŸvuru ilanına kadar uzunca bir süre yapamayacak olan eczacı, kaçınılmaz olarak geçim sıkıntısı yaÅŸayacaktır ve anayasal bir hak olan çalışma hürriyeti kısıtlanmış olacaktır. Bu fıkraya eczacı maÄŸduriyetini önleyeceÄŸini düÅŸündüÄŸümüz kaza, hastalık gibi çeÅŸitli halleri içinde tanımlayan “mücbir sebepler hariç” ibaresinin konulmasını öneriyoruz. 6-Taslağın 12. maddesi hakkında: Ruhsatname düzenlenmesi MADDE 12-(2) Düzenlenen ruhsatnameler en geç otuz gün içerisinde teslim alınmadığı takdirde iptal edilir. Önerimiz: 12. maddenin 3.fıkrasında 30 gün içinde düzenlenen ruhsatnamelerin alınmaması halinde iptal edileceÄŸi belirtilmektedir. Eczacının ruhsatını alamaması kaza, hastalık, gibi mücbir sebeplerden kaynaklanabilir. Bu nedenle buradaki düzenlemeye de “mücbir sebep halleri hariç “ ibaresinin konulmasını öneriyoruz. 7-Taslağın ikinci eczacı ve yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usul ve esaslar baÅŸlıklı 16. maddesi hakkında: İkinci eczacı ve yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usûl ve esaslar MADDE 16-(1) Yıllık Katma DeÄŸer Vergisi hariç üçmilyon Türk Lirası ve üzerinde ciro yapan serbest eczanelerde ikinci eczacı çalıştırılması zorunludur. Belirtilen meblaÄŸa eklenen her iki milyon Türk Lirası tutarındaki ciro için bir eczacı daha çalıştırılması gerekir.Bu rakam Kurum tarafından her yıl Türk Eczacıları BirliÄŸinin de görüÅŸü alınarak güncellenir veilân edilir. Ciro bilgileri Türk Eczacıları BirliÄŸi tarafından her yıl nisan ayı içerisinde Kuruma gönderilir. Önerimiz: Maddenin 1. fıkrasında 3 milyon TL ve üzerinde ciro yapan serbest eczanelerde ikinci eczacı çalıştırılması zorunludur kuralı getirilmektedir. Cironun 3 milyon TL ve üzeri olarak belirlenmesi maddenin amacı olan eczacı istihdamını karşılamaktan çok uzaktır. ÖrneÄŸin İstanbul’da cirosu 3 milyon TL ve üzerinde olan eczane sayısı 82’dir.Bu durumda ancak 128 eczacı ikinci eczacı olarak çalışabilecektir. Bugün sayıları 41’e varmış olan Eczacılık fakültelerinden (yenilerinin açılmayacağını varsayarsak dahi) yasanın 5 yıllık geçiÅŸ sürecinin ardından her yıl ortalama 2500 aÅŸkın eczacı mezun olacaktır. Bu rakama bugün kendilerine iÅŸ bulunduÄŸu takdirde eczanesini kapatmaya hazır binlerce eczacıyı da dahil ettiÄŸimizde ikinci eczacılığın mesleÄŸimiz açısından ne derece önem taşıdığı açıkça görülmektedir. Hepimizin yıllardır özlem ile beklediÄŸi bu yasal düzenleme bizler eczacı istihdamını sorununu çözdüÄŸümüz takdirde uzun ömürlü olacaktır. Bu nedenle taslakta belirlenen rakamın gerçekçi olmadığını düÅŸünüyor ve daha düÅŸük bir rakama çekilmesini öneriyoruz. Yine İstanbul örneÄŸinden yola çıkarak ciro oranını 1 milyon 800 bine düÅŸürdüÄŸümüz takdirde sadece İstanbul’da 324 eczacı ikinci eczacı olarak çalışma imkanı bulacaktır.Bu nedenle yukarıda belirlenen rakamların ikinci bir eczacı çalıştırmak için 1 milyon 800 bin olarak belirlenmesini ve bu rakamın üzerinde her 1,5 milyon tutarındaki ilave ciro için de bir eczacı çalıştırılmasını öneriyoruz.Tablo aÅŸağıda yer almaktadır. Hasılat Miktarı Eczane Sayısı Artış Miktarı Toplam Çalıştırılacak Eczacı Sayısı 1.800.000 Üzeri 198 Her 1.500.000 için 324 3.000.000 Üzeri 82 Her 2.000.000 için 128 İkinci eczacı ve yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usûl ve esaslar MADDE 16-(4) Yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usûl ve esaslar aÅŸağıda belirtilmiÅŸtir; a)Yardımcı eczacı olarak çalışmak isteyen eczacı çalışabileceÄŸi eczaneyi kendisinin belirlemesi hâlinde öncelik tanınacaktır. b) Yardımcı eczacı olarak çalışmak isteyen eczacı çalışacağı eczaneyi kendisinin bulamaması hâlinde bölge eczacı odasına baÅŸvurur. Eczacı odası müracaat sırasını dikkate almak suretiyle (c) bendindeki bilgiler ışığında gerekli deÄŸerlendirmelerde bulunarak yerleÅŸtirmeyi yapar ve il saÄŸlık müdürlüÄŸüne bildirir. c) Her yılın nisan ayında Türk Eczacıları BirliÄŸi tarafından eczanelerin, yıllık satış hasılat durumları ile yıllık karşılanan reçete adetlerine göre dağılımları Kuruma ve ilgili eczacı odasına bildirilir. Kurumca belirlenen limitin üzerinde olan eczaneler, kendilerine baÅŸvurulması hâlinde yardımcı eczacı çalıştırmak zorundadır. Aynı eczane için birden fazla yardımcı eczacı müracaatında eczane sahibi tarafından tercih hakkı kullanılır. ç) Eczacı, yardımcı eczacıyı otuz gün içerisinde iÅŸe baÅŸlatır ve il saÄŸlık müdürlüÄŸüne bildirir. d) Yardımcı eczacı çalıştırma konusunda kriterleri tutan ancak bundan imtina eden eczacı, il saÄŸlık müdürlüÄŸü tarafından uyarılır ve eczacıya otuz gün süre verilir. e) Uyarıya raÄŸmen yükümlülüÄŸünü yerine getirmeyen eczacının eczane ruhsatı otuz gün süre ile askıya alınır. Önerimiz: Taslağın yardımcı eczacı çalıştırılmasına iliÅŸkin usul ve esasların belirlendiÄŸi 16. Maddenin 4. Fıkrasının yeniden düzenlenmesi gerekmektedir. Çünkü: Eczacı istihdamını ve eczanelerin hastalara daha nitelikli hizmet vermelerini saÄŸlamak amacıyla getirilen ciroya baÄŸlı olarak ikinci veya daha fazla eczacı çalıştırma zorunluluÄŸu eczane ekonomilerinde önemli bir yük oluÅŸturacaktır. Ancak bu zorunlu uygulamanın üzerine bir de yardımcı eczacı çalıştırma zorunluluÄŸu getirmek eczanelere altından kalkamayacağı yeni bir yük getirecektir.Ayrıca ikinci eczacı çalıştırma kriterinin altında ciroları olan eczaneler bugün sizlerin de yakından takip ettiÄŸi gibi çok ciddi ekonomik kriz yaÅŸamaktadırlar.Son altı yılda yapılan tasarruf amaçlı düzenlemeler bu eczanelerin yarıdan fazla gelir kaybına uÄŸramalarına neden olmuÅŸtur.Yanlarında çalıştırdıkları teknisyenleri bile iÅŸten çıkarmak zorunda kalan bu eczanelerin maaÅŸlarını karşılayacakları yardımcı bir eczacı çalıştırmalarına yaptıkları cirolar göz önüne alındığında imkan bulunmamaktadır.DiÄŸer yandan eczacılık fakültelerinden mezun olan öÄŸrencilerimizin eczanelerin açmadan önce en az bir yıl zorunlu olarak eczanelerde çalışarak tecrübe kazanmaları hem kendileri hem de mesleÄŸimizin geleceÄŸi açısından önem taşımaktadır. Eczane iÅŸletmeciliÄŸini tam ve eksiksiz öÄŸrenmeleri ülke ekonomisine de önemli bir katkı saÄŸlayacaktır. Bu nedenle hem eczaneleri maÄŸdur etmeyecek hem de yeni mezun eczacıların ikinci eczacılık yapabilmelerinin önünü açacak bir düzenlemeye ihtiyaç vardır. Aksi takdirde eczane açmak için bir yıl çalışmak zorunda olacak yeni mezun eczacı meslektaÅŸlarımız ile eczane sahibi meslektaÅŸlarımız arasında etik olmayan bir takım pazarlıkların yapılması kaçınılmaz olacaktır. Bu tartışmaları ortadan kaldırmanın ve uygulanabilir bir çözüm bulmanın yolu yardımcı eczacının maaşı için baÅŸka bir kaynak yaratmaktan geçmektedir. Bu kaynak, Türk Eczacıları BirliÄŸi tarafından saÄŸlanabilir. Türk Eczacıları BirliÄŸi YardımlaÅŸma Sandığı, yardımcı eczacılara alacakları maaşı kredi olarak verebilir. Bunun için Türk Eczacıları BirliÄŸi YardımlaÅŸma Sandığı YönetmeliÄŸinde düzenleme yaparak yardımcı eczacılık için kredi tahsisinde bulunabilir. Fakülteyi bitiren eczacılar, BirliÄŸ’e müracaat ederek yardımcı eczacı olarak çalışmak istediklerini belirtirler ve gerekli ÅŸartları yerine getirerek kredi talebinde bulunurlar. Kredi talebi karşılanan eczacı, hangi ilde çalışmak istediÄŸini Türk Eczacılar BirliÄŸine bildirir. Birlik, eczacının talebini çalışmak istediÄŸi eczacı odasına iletir.Eczacı odası, müracaat eden eczacıyı müracaat sıralaması dikkate alınarak ikametine yakın bir bölgedeki eczaneye yerleÅŸtirir ve İl SaÄŸlık MüdürlüÄŸü’ne bildirir.Yardımcı eczacı olarak çalışmak isteyen eczacı, Birlik’ten kredi aldıktan sonra çalışabileceÄŸi eczaneyi kendisinin belirlemesi hâlinde Eczacı Odası tarafından kendisine öncelik tanınır. Türk Eczacıları BirliÄŸi’nden kredi alarak yardımcı eczacılık görevine baÅŸlayan eczacı bu görevinin sona ermesinden bir yıl sonra aldığı krediyi BirliÄŸe belirlenen ödeme tablosuna sadık kalarak geri öder. Bölge Eczacı Odası tarafından belirlenen eczanede yardımcı eczacı otuz gün içerisinde iÅŸe baÅŸlar ve iÅŸe baÅŸladığı eczane sahibi eczacı tarafından il saÄŸlık müdürlüÄŸüne bildirilir. Eczacı Odasının uyarısına raÄŸmen yardımcı eczacı çalıştırma yükümlülüÄŸünü yerine getirmeyen eczacının ruhsatı SaÄŸlık MüdürlüÄŸü tarafında 30 gün süre ile askıya alınır, ÅŸeklinde düzenlenmesini öneriyoruz. MADDE 16-(5) Yardımcı eczacılara asgari ücretin bir buçuk katından, ikinci eczacılara da asgari ücretin üç katından aÅŸağı olmamak üzere taraflarca belirlenecek ücret ödenir. Önerimiz: Yardımcı eczacılara asgari ücretin 1,5 katından az olmamak üzere Türk Eczacılar BirliÄŸi tarafından kredi olarak belirlenecek çalışma ücreti, ikinci eczacılara da asgari ücretin üç katından aÅŸağı olmamak üzere taraflarca belirlenecek ücretin ödeneceÄŸi ÅŸeklinde düzenlenmesini öneriyoruz. 8- Taslağın eczane yeri olarak kullanılacak yerin özellikleri baÅŸlıklı 20. maddesi hakkında: Eczane olarak kullanılacak yerin özellikleri MADDE 20- (2) Eczane olarak kullanılacak binanın yapı kullanım izin belgesi veya yapı ruhsatının bulunması gerekir. Bu YönetmeliÄŸin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce baÅŸvuru yapılmış veya ruhsatlandırılmış eczanelerde ve bunların devrinde bu madde hükmü uygulanmaz. Önerimiz: Taslağın 4. Maddesinin a bendinde yer alan bağımsız dükkan tanımında yer alan kriter 20. Maddenin 2.fıkrasında talep edilen belgeleri içerdiÄŸi için bağımsız dükkan tanımına yaptığımız itiraz ve önerimizi bu bent için de yineliyoruz. (4) Serbest eczaneler halkın serbestçe girip çıkabildiÄŸi yerlerde açılır. Eczanelerin bağımsız dükkânlarda açılması ve faaliyet göstermesi, havaalanları, limanlar, otogarlar ve tren garlarında açılanların dışında cephesinin ve kapılarının belediyelere ait cadde ve sokak üzerinde bulunması zorunludur. Bu YönetmeliÄŸin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce baÅŸvuru yapılmış veya ruhsatlandırılmış eczanelerde ve bunların devrinde bu madde hükmü uygulanmaz. Önerimiz: Maddenin 4. fıkrasında yer alan eczane cephesinin ve kapılarının belediyelere ait cadde ve sokak üzerinde bulunması zorunluluÄŸu getirilmektedir. Türkiye’de ve özellikle İstanbul’da sayıları giderek hızla artan ve binlerce konutun oluÅŸturduÄŸu toplu yerleÅŸim alanları içinde kapıları belediyeye ait cadde ve sokaÄŸa açılmayan çarşılar ve alış veriÅŸ merkezleri bulunmaktadır.Bu tip yapılaÅŸmalarda eczaneler de hizmet vermekte olup önemli bir ihtiyacı karşılamaktadır.Kaldı ki bu fıkrada yer alan ibarede havaalanları, limanlar, otogarlar ve tren garlarında cepheleri belediyeye ait cadde ve sokaÄŸa bakmayan eczanelerin açılması istisna kapsamında tutulması da eÅŸitsizlik yaratmaktadır. 2004 yılında deÄŸiÅŸikliÄŸe uÄŸrayan yönetmeliÄŸe göre açılmış eczanelerin bundan sonraki devamlılığı yeni düzenleme ile tartışmalı hale gelmiÅŸtir. Bugün faaliyette olan ya da yapımı devam eden alışveriÅŸ merkezleri ile çarşıların büyük bir kısmının belediyeye ait cadde ve sokak çıkışı olmamasına raÄŸmen bu yerler, halkın serbestçe girip çıkabildiÄŸi yerlerdir. Bu nedenle üzerinden 10 yıl geçtikten sonra yürürlükte olan düzenlemenin deÄŸiÅŸtirilerek yeniden aynı düzenlemenin geri getirilmesi eczane açılışlarında kaotik bir ortam yaratacaktır. Bu nedenlerle 4. fıkranın 1. cümlesinde yer alan “cephesinin ve kapılarının belediyelere ait cadde ve sokak üzerinde bulunması zorunludur. Bu YönetmeliÄŸin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce baÅŸvuru yapılmış veya ruhsatlandırılmış eczanelerde ve bunların devrinde bu madde hükmü uygulanmaz” düzenlemesinin fıkradan çıkarılmasını öneriyoruz. (7) Özel saklama koÅŸulu gerektiren veya soÄŸuk zincire tâbi ilaçların saklama koÅŸullarına uygun olarak eczaneye kabul edilmesi, saklanması ve aynı ÅŸartlara uygun olarak hastalara sunulması gerekir. Ayrıca soÄŸuk zincir ilaçların konulması için buzdolabı bulundurulur. Buzdolabı ve eczane içi sıcaklık nem takibinin saÄŸlanması için kayıtların düzenli tutulması kritik durumlarda uyarı verecek erken uyarı sisteminin ve geriye dönük hafıza kaydı bulunan termometrenin bulunması ve eczanede bulunması gereken tüm cihazların düzenli aralıklarla kalibrasyonlarının yapılması gerekir. Önerimiz: Maddenin 7. Fıkrasının eczane içi sıcaklık nem takibinin saÄŸlanması için kayıtların düzenli tutulması kritik durumlarda uyarı verecek erken uyarı sisteminin ve geriye dönük hafıza kaydı bulunan termometrenin bulunması ve eczanede bulunması gereken tüm cihazların düzenli aralıklarla kalibrasyonlarının yapılması son derece yüksek bir maliyet gerektirmektedir. Kaldı ki bugünkü geliÅŸen teknolojide klima vb. ısı düzenleyici sistemlerle ilaçların eczane raflarında yüksek ısıya maruz kalması söz konusu deÄŸildir. Bu nedenlerle “eczane içi sıcaklık nem takibinin saÄŸlanması için kayıtların düzenli tutulması kritik durumlarda uyarı verecek erken uyarı sisteminin ve geriye dönük hafıza kaydı bulunan termometrenin bulunması ve eczanede bulunması gereken tüm cihazların düzenli aralıklarla kalibrasyonlarının yapılması” düzenlemesinin 7. fıkradan çıkarılmasını öneriyoruz. 9-Taslağın tadilat ve inceleme baÅŸlıklı 23. maddesi hakkında: Tadilat ve inceleme MADDE 23- (1) Eczanede mevcut krokide deÄŸiÅŸiklik oluÅŸturacak nitelikteki tadilatlar gerekli görülmesi hâlinde bölge eczacı odasının da görüÅŸü alınarak il saÄŸlık müdürlüÄŸü onayıyla yapılır. Önerimiz:Maddenin 1. Fıkrasında mevcut krokide deÄŸiÅŸiklik oluÅŸturacak tadilatlarda bölge eczacı odasının görüÅŸünün alınması hususunun gerekli görülme ÅŸartına baÄŸlanması kabul edilemez. Yürürlükteki yönetmelikte ise odadan görüÅŸ alınması herhangi bir ÅŸarta baÄŸlanmamıştır. Mevcut eczanede kroki deÄŸiÅŸikliklerinde mevzuata aykırı bir deÄŸiÅŸiklik yapılıp yapılmadığının bölge eczacı odası tarafından da denetleme imkanı saÄŸlanmalıdır. Eczacının bölge eczacı odasındaki özlük dosyalarında eczanelerinin en son halini gösteren krokilerin bulunması gereklidir. Çünkü Bölge Eczacı Odalarında eczanelerin fiziki ÅŸartlarına yönelik ÅŸikayetlerin deÄŸerlendirilmesi en son onaylı kroki üzerinden yapılmaktadır. Tüm bu nedenlerle eczane tadilatlarında eczacı odalarından görüÅŸünün alınmasında gerekli görülme ÅŸartının kaldırılmasını ve bölge eczacı odasının uygunluk onayının bugün oldu gibi zorunlu olmasını öneriyoruz. 10- Taslağın eczane isim, levhası ve vitrini baÅŸlıklı 25. maddesi hakkında Eczane ismi, levhası ve vitrini MADDE 25- (1) Bu Yönetmelik yürürlüÄŸe girdikten sonra açılacak ve nakil yapılacak eczanelerin isimleri, eczanenin açılacağı il veya ilçe içinde bulunan eczanelerle aynı isimlerde olamaz. Eczane isimleri yabancı kökenli kelimeler içeremez. Önerimiz:Maddenin 1. fıkrasının son cümlesieczane isimleri yabancı kökenli kelime içeremez ÅŸeklindedir. Eczane isimlerinde ahlak ve kanuna aykırılık olmadığı sürece yabancı kelimeler kullanılabilmelidir. Bu nedenle 1. fıkranın son cümlesindeki yabancı kelimeleri yasaklayan kuralın çıkarılmasını öneriyoruz. 11- Taslağın nöbetçi eczanelerin çalışma düzeni baÅŸlıklı 35. Maddesi hakkında: Nöbetçi eczanelerin çalışma düzeni MADDE 35-(1) Eczanelerin bulundukları yerlerin özellikleri ve mevcut eczane kapasitesi göz önüne alınarak, eczane çalışma saatleri, nöbet tutulup tutulmayacağı, nöbet tutulacak ise nöbet tutulacak günler ve çalışma saatleri ile kaç adet eczanenin nöbetçi kalacağı belirlenir ve bölge eczacı odası veya temsilcisi tarafından bir nöbet listesi hazırlanır. Bu listeler, hizmette aksaklık yaratmayacak ÅŸekilde zamanında ilçe ve il saÄŸlık müdürlüÄŸüne gönderilir. İlçe ve il saÄŸlık müdürlüÄŸünün kabul ve onayı ile uygulamaya konulur. Önerimiz: 35. maddenin 1. fıkrasında eczane çalışma saatleri ve nöbet sisteminde eczacı odalarının yetkili olduÄŸu açıkça yazılmamıştır. Kaldı ki 6643 sayılı yasanın 20. maddesinin aÅŸağıda yer alan n bendine göre bu yetki bölge eczacı odalarına aittir. n) (Ek bent: 23.02.1995 - 4078 S.K./2. md.) Bölgelerindeki yerleÅŸim yerlerinin özelliklerine göre eczaneler için tatil olacak günleri ve saatleri tespit etmek ve ihtiyacı karşılayacak miktarda nöbetçi kalacak eczane veya eczanelere ait nöbet listelerini hazırlamak ve mahallin en büyük saÄŸlık amirinin onayına sunmak, Taslağın 35. Maddesinin 1. fıkrasında bu konuda kimin yetkili olduÄŸu hiçbir ÅŸekilde anlaşılamadığı gibi ifade bölge temsilcisinin de yetkili olduÄŸu ÅŸeklinde anlaşılmaya müsaittir. Dolayısıyla bu maddenin başına “bölge eczacı odası tarafından” ibaresinin eklenmesini öneriyoruz. 2) Geceleri kapalı olan alışveriÅŸ merkezlerindeki eczaneler nöbetten muaf tutulur. Uluslararası uçuÅŸa açık olan havaalanları, otogarlar, tren garları ve limanlar içinde yer alan eczaneler, eczane çalışma gün ve saatleri dışında da 24 saat açık olabilirler. Bu durumda biri eczanenin sahibi olmak kaydıyla her 8 saat için bir eczacı bulundurulması zorunludur. Önerimiz:Hastanın gecede eczaneye ulaÅŸma imkanının olduÄŸu durumlarda geceleri kapalı olan alışveriÅŸ merkezlerindeki eczanelerin isteÄŸe baÄŸlı olarak nöbete dahil edilmelerini öneriyoruz. 12- Taslağın internetten ilaç satışı yasağı baÅŸlıklı 43. maddesi: İnternetten ilaç satış yasağı MADDE 43- (1) İlaçların, internet veya baÅŸka herhangi bir elektronik ortamda satışı yapılamaz. Önerimiz:Bu madde 6197 sayılı yasanın 24. maddesi ile aynı ifadeyi içermektedir. Düzenleme yerinde olmakla birlikte eksik olmuÅŸtur. İnternetten veya baÅŸka herhangi bir elektronik ortamdan satış yasağı sadece ilaçları kapsamamalıdır. Taslak yönetmeliÄŸin 42. Maddesinin 1. Fıkrasında münhasıran eczanede satılan diÄŸer ürünlerin de 43. Maddenin 1. Fıkrasına dahil edilmesini öneriyoruz.